علی کاشفی خوانساری در نوشتاری سیر تحول قصهگویی را در اعصار مختلف بررسی کرده و معتقد است: قصهگویان هنرمندانی صاحبنام نیستند، قصهگویان امروز جوانان و نوجوانان خیابانیاند که رپ میکنند و اعتراض و مطالبات خود را در روایتی موزون فریاد میزنند.این نویسنده و منتقد ادبی در نوشتار خود با عنوان «قصهگویی در خیابان» که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «با آغاز دوران مدرن، قصهگویی به عنوان یکی از نشانههای جوامع پیشامدرن دچار تحولات گوناگونی شد که پیشتر درباره آن نوشتهام. از جمله این تغییرات رخت بر بستن قصهگویی از زندگی روزمره و عادی و بازتعریف آن به عنوان امری نوستالژیک و موزهای (آنتیک) بود. در دوران مدرن دیگر شغل کسی قصهگویی نبود و قصهگوها در کوچه و خیابان و در جلوی چشم مردم حضور نداشتند، بلکه باید سراغ نقالی و حملهخوانی و ... را در ویژهبرنامههای رادیو و تلویزیون و یا سالنهایی که جشنها و رویدادهای فرهنگی و مناسبتی برپا میشوند گرفت.در دوران پستمدرن اما اوضاع فرق میکند. پسامدرنیسم به همان اندازه که از مدرنیسم میگذرد و جلوتر میرود، نگاهی هم به پشت سر و دوران پیشامدرن دارد. برای همین یکی از چندین و چند تغییر و تحول قصهگویی در این دوران، رویکرد دوباره به قصهگویی به مثابه
رسانه و کنش اجتماعی است.در اعصار کهن قصهگویان
خبررسانان جامعه بودند. حتی در قرون بعد و در جوامع سنتی قصهگویان کنشگری اجتماعی بالایی داشتند. مثلاً قصهگویان با مناقبخوانی، عملاً به ترویج تشیع و مقابله با حاکمان سنیمذهب میپرداختند و یا حتی در همین یکصد سال پیش بار مهمی از نهضت جنگل میرزا کوچک خان به عهده دراویش دورهگرد قصهگویی بود که مخفیانه به ترویج نهضت و جمعآوری اطلاعات و اعانات مشغول ب لزوم تغییر شیوه حضور در نمایشگاههای جهانی کتاب/ اولویتها چیست؟...
ما را در سایت لزوم تغییر شیوه حضور در نمایشگاههای جهانی کتاب/ اولویتها چیست؟ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : alikashef بازدید : 74 تاريخ : يکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت: 0:49